تخلیه و بارگیری

میزان ورود و خروج مسافران از بنادر کشور در ماه آبان ۹۷ حاکی از رشد ۸۳ درصدی مسافر نسبت به مدت مشابه سال گذشته است و همچنین میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور بالغ بر ۱۰ میلیون تن کالا برآورد شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی بخش عمده‌ای از عملکرد بنادر کشور به شمار می‌رود که بخش واردات آن در تامین مایحتاج اساسی کشور نقش دارد و بخش صادرات آن نیز به بالابردن رونق اقتصادی و تعامل با دیگر کشورهای منطقه و سایر کشورها می‌انجامد.

در موضوع تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی عملکرد بنادر کشور حاکی است که در آبان ماه سال جاری حدود ۱۰ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۵۹۰ تن کالا تخلیه و بارگیری شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که در مجموع ۱۲ میلیون و ۵۷۴ هزار و ۷۶۲ تن بوده، ۱۸.۶درصد کاهش کاهش داشته است. آمارها موید این مطلب است که در مجموع در زمینه کالاهای نفتی و غیرنفتی که شاملِ کالاهای اساسی، کالاهای فلزی، کالاهای ساختمانی و موادمعدنی، ماشین‌آلات، وسایل نقلیه، قطعات یدکی و ابزارآلات، کود و موادشیمیایی، منسوجات چرم، پوشاک، الیاف، کاغذ و چوب، خرده بار و متفرقه، کالای کانتینری، فرآورده های نفتی و سایر بوده است در مجموع در آبان سالجاری ۴ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۵۰۸ تن کالا تخلیه شده و در مقابل ۵ میلیون و ۶۰۲ هزار و ۸۱ تن کالا بارگیری شده است.

گفتنی است، کالاهای اساسی که تخلیه و بارگیری شده است نیز خود شاملِ گندم، جو، ذرت، سویا، برنج، شکر، روغن خوراکی، فرآورده های گوشتی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی است.  

تخلیه و بارگیری ۸ میلیون و ۳۱۰ هزار تن کالا در بنادر شهیدرجایی و امام‌خمینی

همچنین، عملکرد تخلیه و بارگیری کالا به تفکیک کالا و بنادر در بنادر آبادان، آستارا، اروندکنار، امام‌خمینی، امیرآباد، انزلی، بوشهر، تیاب، جاسک، چابهار، چارک، چوئیده، خرمشهر، دیر، شهیدباهنر، شهیدرجایی، فریدون‌کنار، قشم، گناوه، لنگه و نوشهر، حاکی است که بیشترین میزان تخلیه و بارگیری کالا مربوط به موادنفتی بوده که با ۲ میلیون و ۷۵۵ هزار و ۷۹۲ تن بیشترین حجم تخلیه و بارگیری را از مجموع ۱۰ میلیون و ۲۳۲هزار و ۵۹۰ تن به خود اختصاص داده است. به ترتیب، کالاهای ساختمانی و معدنی با ۲ میلیون و ۳۱ هزار و ۹۲۰ تن، کالاهای اساسی (شاملِ گندم، جو، ذرت، سویا، برنج، شکر، روغن خوراکی، فرآورده‌های گوشتی، مواد غذایی و محصولات کشاورزی) با یک میلیون و ۸۹۰ هزار و ۹۹۴ تن، کالای کانتینری با یک میلیون و ۴۲۷ هزار و ۱۱۶ تن، کالاهای فلزی با یک میلیون و ۱۶ هزار و ۷۸۴ تن، خرده بار و متفرقه با ۵۲۵ هزار و ۹۷۶ تن، کود و مواد شیمیایی با ۴۲۱ هزار و ۶۴۳ تن، منسوجات، چرم، پوشاک، الیاف، کاغذ و چوب با ۱۱۲هزار و یک تن و در نهایت ماشین‌آلات، وسایل نقلیه، قطعات یدکی و ابزارآلات با ۵۰ هزار و ۳۶۴ تن، میزان تخلیه و بارگیری کالا را به خود اختصاص داده‌اند.

عملکرد تخلیه و بارگیری کالا در بنادر مختلف نشان می‌دهد که بندر شهیدرجایی با ۵ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۴۵۴ تن از کل تخلیه و بارگیری که در مجموع ۱۰ میلیون و ۲۳۲ هزار و ۵۹۰ تن بوده است بیش از نیمی از تخلیه و بارگیری کالا را به خود اختصاص داده که نشان از اهمیت آن بندر دارد. در عین حال، بندر امام خمینی با ۲ میلیون و ۷۷۹هزار و ۶۲۸ تن دومین رتبه را به خود اختصاص داده که البته رقم قابل‌توجهی از میران تخلیه و بارگیری کالا از مجموع کل است. به ترتیب بندر قشم با ۵۲۶ هزار و ۵۶۳ تن، بندر امیرآباد با ۳۴۵ هزار و ۸۶۷ تن، بندر خرمشهر با ۲۲۸ هرا و ۸۷۳ تن، بندر چابهار با ۲۲۳ هزار و ۴۰ تن، بندر بوشهر با ۱۷۱ هزار و ۸۹۳ تن، بندر شهید باهنر با ۱۱۳ هزار و ۱۹۸ تن، بندر انزلی با ۹۹ هزار و ۸۴۶ تن، بندر لنگه با ۹۲ هزار و ۳۲۱ تن، بندر نوشهر با ۴۹ هزار و ۴۸۵ تن در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بندر چارک با ۱۶ هزار و ۴۷ تن، بندر دیر با ۱۳ هزار و ۹۴۸ تن، بندر آستارا با ۱۰ هزار و ۳۱۸ تن، بندر فریدون‌کنار با ۹ هزار و ۹۳۵ تن، بندر جاسک با ۷ هزار و ۴۴۹ تن، بندر آبادان با ۵ هزار و ۹۱۲ تن، بندر گناوه با ۵ هزار و ۱۲۹ تن، بندر چوئیده با ۲ هزار و ۱۵۱ تن، بندر تیاب با ۴۵۳ تن و در نهایت بندر اروندکنار با ۸۱ تن در رتبه‌های پایینی جدول تخلیه و بارگیری کالا قرار دارند.

رشد ۸۳ درصدی عملکرد مسافری بنادر

عملکرد مسافری بنادر در آبان ماه سال ۹۷، در بنادر بوشهر، چابهار، چارک، خرمشهر، شهیدباهنر، شهیدحقانی، قشم، گناوه و لنگه در مجموع برای مسافران ورودی ۷۱۲هزار و ۲۴۱ نفر و مسافرانی که از آن بندر خارج شده اند ۷۱۳هزار و ۸۵۴ نفر بوده است که این میزان مدت مشابه سال ۹۶، برای ورودی ۵۹۴ هزار و ۶۳۹ نفر و برای خروجی ۵۹۱ هزار و ۴۳۰ نفر برآورده شده است. همچنین این میزان در سال ۹۵ نیز برای ورودی ۵۲۳هزار و ۱۲۹ نفر و برای خروجی ۵۲۶ هزار و ۲۸۷ نفر بوده است. آمارهای سال‌های ۹۵ تا ۹۷ حاکی است که عملکرد بنادر کشور در سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل پیشرفت خوبی داشته است و بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر به میزان ورودی و خروجی افزوده شده‌اند.

جزئیات آمارهای عملکرد مسافری در بنادر فوق حاکی است که بیشترین ورود و خروج مسافر  در بنادر قشم و بندر شهید حقانی بوده است که دربندر قشم، میزان ورودی مسافر در، ۵۸۶ هزار و ۱۸ نفر و میزان خروجی نیز ۵۷۸ هزار و ۸۲۸ نفر بوده است. بندر شهیدحقانی در استان هرمزگان نیز با ورودی مسافر ۱۰۹ هزار و ۳۹۰ نفر و با خروجی ۱۱۷ هزار و ۸۵۳ نفر، دومین رتبه مسافر را در وورد و خروج به خود اختصاص داده است که هر دو این بنادر نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد خوبی داشته اند.

علاوه بر دو بندر قشم و بندر شهیدحقانی، در بندر چارک میزان ورودی مسافر ۶ هزار و ۷۳۰ نفر و میزان خروجی مسافر نیز ۶ هزار و ۸۴۸ نفر اعلام شده است که این میزان برای مدت مشابه سال قبل، ۵ هزار و ۵۹۹ نفر در ورودی و ۶ هزار و ۷۸ نفر برای خروجی اعلام شده است. همچنین در بندر بوشهر میزان ورودی و خروجی مسافر در سالجاری به ترتیب ۳هزار و ۵۹۵ نفر و ۳هزار و ۹۷۶ نفر بوده که در مدت مشابه سال گذشته میزان ورودی و خروجی مسافر به ترتیب ۳هزار و ۸۷۷ نفر و ۴هزار و ۳۳۴ نفر اعلام شده است.

بندر گناوه در استان بوشهر نیز بعد از بنادر قشم، شهیدحقانی، چارک و بوشهر، رتبه پنجم را در ورود و خروجی مسافر به خود اختصاص داده است. در سال ۹۷، میزان ورودی و خروجی مسافر به ترتیب ۳ هزار و ۳۰۵ نفر و ۲هزار و ۷۹۲ نفر بوده و در سال ۹۶ این میزان۴هزار و ۵۸ نفر در ورودی مسافر و ۳ هزار و ۹۲۰ نفر در خروجی مسافر اعلام شده است.

رتبه ششم ورود و خروج مسافر را نیز بندر شهیدباهنر به داشته است که میزان ورود و خروج مسافر در آن بندر در آبان‌ماه سالجاری به ترتیب یکهزار و ۴۸۹ و یکهزار و ۵۲۵ نفر بوده که این جابه‌جایی در مدت مشابه سال قبل به ترتیب، ۸۶۳ و ۷۶۰ نفر اعلام شده است. بندر لنگه نیز با ورودی یکهزار و ۱۵۴ مسافر ورودی و ۹۸۳ مسافر خروجی رتبه هفتم را داشته است. بندر خرمشهر نیز در ماه گذشته ۵۶۰ نفر ورودی مسافر و یکهزار و ۴۹ نفر خروجی مسافر داشته است. بر اساس اعلام رسمی در بندر چابهار هیچگونه ورود و خروجی به ثبت نرسیده است.

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *