وزیر راه و شهرسازی همکاری بانک‌های مرکزی دو کشور ایران و ترکیه و ایجاد کانال مالی را یکی از ضرورت‌ها و عوامل تسهیل کننده در تحقق هدفگذاری افزایش سهم مبادلات تجاری دو طرف به ۳۰ میلیارد دلار در سال عنوان کرد و گفت: ایران از سرمایه گذاران ترک برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های حمل‌ونقلی به ویژه ریلی استقبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزیر راه و شهرسازی صبح امروز هشتمین اجلاس همکاری‌های حمل‌ونقلی ایران و ترکیه بیان داشت: با توجه به اراده رهبران دو کشور برای افزایش مبادلات تجاری  بین دوطرف به سقف ۳۰ میلیارد دلار در سال، همکاری بانک مرکزی و ایجاد کانال مالی یکی از ضرورت‌ها و عوامل تسهیل کننده به شمار می‌رود.

اسلامی با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد بیست و هفتمین کمیسیون اقتصادی مشترک دو کشور را در آنکارا برگزار کند. گفت: با توجه به اهمیت ارتقا سطح روابط و حجم مبادلات،‌ دکتر واعظی رئیس دفتر رئیس جمهوری از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان رئیس کمیسیون مشترک دو کشور انتخاب شده است و این یک اقدام بی‌نظیر است. زیرا در دفاتر روسای جمهور دو کشور دو دبیرخانه اقدامات کمیسیون مشترک اقتصادی ایران-ترکیه را پیگیری می‌کنند.

وی با اشاره به تصمیم‌گیری‌های انجام شده در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای و ترکیبی گفت: تصمیم‌گیری در مورد صف‌های طولانی ناوگان جاده‌ای پشت مرزهای دو کشور یک ضرورت است که با توجه به مذاکرات کارشناسان، باید تدابیری برای رفع موارد بازدارنده اتخاذ شود و راندمان حمل‌ونقل جاده‌ای بین دو کشور افزایش یابد.

اسلامی افزود: یکی از آیتم‌های موثر در این راستا توسعه همکاری‌های گمرکی است که نقش بسیار سازنده‌ای بین دو کشور خواهد داشت. لذا امیدواریم مسئولان گمرکی دو کشور برای تجهیز پایانه‌های مرزی و توسعه زیرساخت‌ها بتوانند در راستای تحقق مذاکرات نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

وزیر راه و شهرسازی ایران یادآور شد: توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل در پایانه‌های مرزی از سوی وزارت راه و شهرسازی در دست انجام قرار دارد  که یکی از مهمترین آن‌ها تکمیل جاده خوی-رازی است و در اولویت نیز قرار دارد.

وی با اشاره به مذاکرات حوزه ریلی اظهار داشت: با توجه به ظرفیت دو کشور برای بهره‌برداری بهتر در زمینه‌های گوناگون برنامه‌ریزی‌هایی صورت گرفته است که یکی از این پیشنهادات ایجاد خط جدید ریلی بین دو کشور است و آمادگی کامل برای جذب سرمایه‌گذار از سوی کشور ترکیه نیز وجود دارد تا این پروژه هرچه زود تر اجرایی شود.

 اسلامی خاطرنشان کرد: شرایط سرمایه گذاری در ساخت راه آهن سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان نیز وجود دارد تا شاهد تکمیل و بهره‌برداری هرچه زودتر از این خط‌آهن نیز باشیم.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه آمادگی برای توسعه همکاری‌های دریایی و بندری را بیش از پیش بر شمرد و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های انجام شده از سوی ایران در این حوزه تاکید کرد: همکاری بین بندر ترابوزان و بندر شهیدرجایی  می‌تواند یکی از نشانه‌های توسعه همکاری‌های بنادر دو کشور باشد.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران ذر ابتدای سخنان خود با ابراز امیدواری نسبت به رفع مشکلات و موانع توسعه  همکاری‌های دو جانبه کرد موفقیت دولت ترکیه در برگزاری انتخابات شهرداری‌ها را تبریک گفت و بابت عرض تسلیت دولت ترکیه به خاطر جانباختگان حادثه سیل و کمک ‌های ارسال و مواضع اصولی و منطقی ترکیه در محکوم کردن یکجانبه گرایی امریکا به ویژه در موضوع تروریستی خواندن سپاه پاسداران به عنوان یکی از ارکان دفاعی-امنیتی جمهوری اسلامی ایران تقدیر و تشکر کرد.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *