ایران به عضویت پیوسته شورای ریلی سی آی اس در آمد

شورای حمل‌ونقل ریلی کشورهای مشترک‌المنافع (CRT CIS) که در سال ۱۳۷۱ تشکیل‌شده است و مقر آن در روسیه قرار دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از برلین ، راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عضویت پیوسته شورای ریلی کشورهای عضو سی آی اس در آمد.
در هفتادمین اجلاس شورای حل و نقل ریلی کشورهای سی آی اس که در هلسینکی فنلاند برگزار شد، عضویت ایران به اتفاق آرا از عضوناظر به عضو وابسته ارتقا یافت.
شورای حمل‌ونقل ریلی کشورهای مشترک‌المنافع (CRT CIS) که در سال ۱۳۷۱ تشکیل‌شده است و مقر آن در روسیه قرار دارد اکنون ۱۶ عضو دارد که عبارتند از ایران، روسیه ،ازبکستان، اوکراین ، فنلاند ، جمهوری آذربایجان، لتونی ، استونی ، لیتوانی ، ارمنستان، قزاقستان، بلاروس ، ترکمنستان ، تاجیکستان، گرجستان و اتحادیه شرکت های ریلی .
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: ارتقای عضویت ایران به زودی به صورت کتبی و رسمی اعلام و در نشست بلاروس که پاییز امسال برگزار خواهد شد، ثبت می شود.
سعید رسولی با اشاره به بند ۲۵ سیاستهای کلی ابلاغی از طرف مقام معظم رهبری در خصوص توسعه کریدورهای ترانزیتی ریلی افزود: ارتقای عضویت ایران در شورای سی آی اس شرایط مهیاتری را برای توسعه ترانزیت بین کشورهای همسایه وایران به فراهم می کند.
وی گفت: در حاشیه نشست هلسینکی نشست های دو جانبه و چند جانبه متعددی با روسای راه آهن کشورهای عضو شورای سی آی اس برگزار شد که دستاوردهای بسیارمثبتی داشت.
مدیر عامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: در نسشت با رییس راه آهن روسیه درباره طرح برقی کردن راه آهن گرمسار – اینجه برون مذاکراتی انجام شد.
وی با بیان اینکه به زودی قائم مقام راه آهن روسیه به ایران سفر میکند گفت: در این سفر قرار است مسائل فنی و حقوقی دو جانبه و همچنین در خصوص تشکیل شرکت مشترک راه آهن ایران و روسیه که کارهای مقدماتی آن انجام شده است گفتگو کنیم.
رسولی افزود: همه کشورهای عضوشورای حمل و نقل سی آی اس بر ارتقا و فعال شدن کریدور شمال – جنوب تاکید کردند.
وی گفت: در این کریدور یک حلقه مفقوده راه آهن رشت – آستاراست که باید تکمیل آنرا در اولویت کارها قرار دهیم زیرا این مسیر می تواند جزو طلایی ترین مسیرهای ترانزیتی باشد که همه کشورهای عضو نیز بر آن تاکید داشتند.
مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت:در این زمینه مذاکراتمان را میان کشورهای عضو سی آی اس درسطح کارشناسی به سرعت ادامه خواهیم داد تا از ظرفیت های ریلی ترانزیتی آنها حداکثر استفاده را ببریم.

منبع: پایگاه خبری ریل نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *