[vc_row full_width=”stretch_row” match_column_height=”yes” column_spacing=”0px” tablet_fullwidth_cols=”yes” css=”.vc_custom_1545737566198{background-color: #f2b200 !important;}” min_height=”20″][vc_column][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_empty_space height=”60px”][vc_text_separator title=”واژگان مصطلح در حمل و نقل ريلي” color=”orange”][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]عبارت است از خطي كه مسقيما در امتداد خط بين دو ايستگاه طرفين واقع شده باشد.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]خطوط فرعي :[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]

خطوطي كه در انجام عمليات خاصي مورد بهره برداري قرار گيرد، خطوط فرعي مي باشند. خطوط مانور، انشعاب، صنعتي- تجاري، تاسيساتي، انبار، دوار، فرار، و تامين از اين دسته خطوط مي باشند.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]خطوط اصلی :[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]

شبكه راه آهن ایران از نظر مديريت، تعمير و نگهداري خطوط و وسائط نقليه ريلي، بهره‌برداري و… به 19 منطقه تقسيم شده است. این مناطق دارای مسافتهای متفاوت بوده و حدود آن بستگی به نوع عوارض جغرافیایی داشته ولی با تقسیمات کشوری (استانها) مطابقتی ندارد.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]مناطق راه آهن :[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]مجموع لكوموتيو و چند واگن كه متصل به هم در يك مسير مشخص حركت مي‌كند.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]قطار :[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]لکوموتیوهایی که برای حمل بار و مسافر استفاده می شود.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]لکوموتیو اصلی :[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]لكوموتيوهايي كه براي جابجايي واگن در ايستگاهها، آرايش قطار، و… استفاده مي شود.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]لکوموتیو مانوری :[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]نوعي وسيله نقليه ريلي در اندازه تقريبي ميني بوس كه به منظور تردد خاص مامورين راه آهن بكار گرفته مي شود.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]درزین :[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]وزن حقيقي بار بدون احتساب وزن واگن.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]وزن بار خالص واگن :[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]وزن حقيقي بار بعلاوه وزن واگن.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]وزن بار ناخالص واگن :[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]تعميراتي است كه پس از زمان مشخص يا كيلومتراژ معيني براساس استانداردهاي كارخانه سازنده روي وسيله نقليه ريلي انجام مي شود.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]تعمیرات اساسی :[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]تعميراتي است كه خارج از برنامه زمان بندي شده به طور اضطراري روي وسيله نقليه ريلي صورت مي گيرد.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]تعمیرات ویژه :[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]بازديد، تعمير و سرويسي است كه به طور معمول روزانه و يا در صورت خرابي وسايل در مبادي حركت روي وسيله نقليه ريلي صورت مي پذيرد.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]تعمیرات جاری :[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]بازديد و تعميراتي است كه پس از زمان يا كيلومتراژ معيني بر روي قسمتهاي مشخصي از وسيله نقليه ريلي انجام مي شود.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]تعمیرات نیمه اساسی :[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]

عبارت است از حد مجاز ابعاد بزرگترين مقطع عرضي واگن و بار آن كه قابل سير در شبكه راه آهن است. گاباري بارگيري در مسيرهاي مختلف بدليل تونل ها و پل هاي موجود در مسير ممكن است متفاوت باشد.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]گاباری بارگیری :[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]

محموله اي كه ابعاد يا وزن آن از مقادير مجاز حمل واگن بيشتر بوده و با تمهيدات و شرايط خاص مانند تقليل سرعت، بکارگیری واگن حائل يا همراهي مامور ساختماني قابل حمل است. نرخ و شرايط حمل اينگونه محمولات بستگي به نوع و ابعاد آنها دارد.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]محموله استثنایی یا ترافیکی :[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]

محموله اي كه جز يكي از طبقات هشت گانه كالاهاي خطرناك مندرج در مقررات حمل كالاهاي خطرناك(RID) مي باشد و با توجه به طبقه و ماهيت آن با شرايط ويژه حمل مي گردد.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]کالاهای خطرناک :[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]وزن واقعي محموله بارگيري شده در واگن مي باشد كه اين وزن نبايد از ظرفيت واگن بيشتر باشد.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]وزن حقیقی :[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]

در صورتي كه وزن محموله بارگيري شده در هر واگن كمتر از ظرفيت باشد ظرفيت كامل واگن به عنوان وزن محسوب شده در بارنامه درج و كرايه حمل بر اساس آن محاسبه و دريافت مي گردد.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]وزن محسوب :[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]حمل يك تن بار در مسافت يك كيلومتر[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]تن کیلومتر :[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]خط نرمال خطي است كه عرض آن (فاصله بين دو ريل) 1435 ميليمتر بوده و خطوط عريض خطوطي است كه عرض آنها 1520 يا 1670 ميليمتر مي باشد.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]خطوط نرمال و عریض :[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]محمولاتي كه بنا به درخواست صاحب كالا با قطارهاي باري،مستقيم از مبدا تا مقصد حمل شود، با 25% كرايه اضافي حمل مي گردند.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]حمل مستقیم :[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]به منظور حمل و نقل كالا در قلمرو شبكه راه آهن ايران صادر مي گردد.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]راهنامه داخلی :[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]بارنامه اي كه براي حمل و نقل كالا به/ از كشورهاي خاور نزديك و اروپا از مرز رازي و در چارچوب تعرفه TEA  صادر مي شود.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]راهنامه CIM :[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”5/6″][vc_column_text]براي حمل و نقل كالا از / به كشورهاي مستقل مشترك المنافع (شوروي سابق) از مرزهاي سرخس يا اينچه برون صادر مي شود.[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/6″][vc_column_text]راهنامه SMGS :[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row]