طرح جامع حمل و نقل، محور پروژه‌های راه‌آهن است / رقابت میان جاده و ریل در راستای هم‌افزایی است

طرح جامع حمل و نقل، محور پروژه‌های راه‌آهن است / رقابت میان جاده و ریل در راستای هم‌افزایی است

جلسه مجمع عمومی صورت‌های مالی طرح تملک دارایی‌های سرمایه‌ای منتهی به ۲۹ اسفند ۹۶ مشتمل بر عملیات متمم تا تاریخ ۳۱ شهریور۹۷، در ساختمان مرکزی شرکت راه‌آهن برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، این جلسه که با حضورشهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی، سعید محمد زاده مدیرعامل راه‌آهن، اعضای هیئت‌مدیره، معاونین و مدیران شرکت راه‌آهن، نمایندگان سازمان برنامه و بودجه و وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و راه و شهرسازی و نمایندگان سازمان حسابرسی برگزار شد تا گزارش شرکت راه‌آهن در بخش‌های مختلف عملکرد مالی، عملیاتی و بندهای حسابرسی مورد بحث و بررسی حاضرین قرار گیرد.
بر اساس این گزارش، موضوع تأمین اعتبار و منابع مالی، عملکرد فنی و زیر بنائی، عملکرد ناوگان، تعداد طرح‌های در دست اجرا از جمله دمسائلی بود که در این جلسه مورد ارزیابی حاضران قرار گرفت.
همچنین گزارش حسابرسی سازمان و پاسخ به سؤالات آن در ۱۴ بند مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت.

رقابت ریل و جاده در راستای هم افزایی است 
در این جلسه معاون حمل ونقل و زیر راه و شهرسازی با اشاره به رقابت میان جاده و ریل، گفت: این رقابت در راستای هم‌افزایی است و لازم است در گزاره های اقتصادی هر دو بخش تناسباتی وجود داشته باشد.
وی بودجه‌های اختصاص یافته به راه‌آهن را برای توسعه این بخش کافی ندانست و افزود: تقاضا برای حمل و نقل حومه‌ای ریلی بسیار است و این امر بایستی در استراتژی راه‌آهن در نظر گرفته شود.
آدم نژاد از هیئت مدیره راه‌آهن خواست تا ابعاد مشارکت بخش خصوصی بر اساس اصل ۴۴ را در توسعه ریلی مورد بررسی قرار دهند و افزود : اقدامات تکمیلی در زمینه بررسی موضوع سطوح مختلف رگلاتوری در راه آهن ضروری است .
وی با تأکید بر اینکه مسئولیت حمل و نقل در کشور به عهده وزارت راه است، گفت: با این حال ۲ ابزار قانونی یعنی قیمت سوخت و عوارض وسایل نقلیه عمومی در دست وزارت راه نیستو این امر سهم عمده‌ای از اختیارات قانونی حمل و نقل را از دست وزارت راه خارج کرده است. 

طرح جامع حمل ونقل اساس پروژه‌های راه‌آهن
در این جلسه سعید محمد زاده مدیر عامل راه‌آهن گفت: تمام پروژه‌های راه‌آهن بر اساس طرح جامع حمل و نقل کشور و به منطور رفع گلوگاه‌های ظرفیتی در جریان است.
وی افزود: طرح‌های عمرانی راه‌آهن باید در جهت تحقق برنامه ششم و تصمیمات کلان کشور باشد و افزایش حجم بار و مسافر را محقق کند.
محمد زاده با بیان اینکه راه‌آهن بایستی به عنوان بهره‌بردار در مورد طرح‌های در دست اجرا پاسخگو باشد، افزود: بر اساس طرح جامع حمل و نقل طرح‌هایی در راه‌آهن در اولویت قرار می‌گیرند که افزایش عملکرد را به دنبال داشته و یا مانند خط راه‌آهن زاهدان- بندر عباس توجیه امنیتی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشند.
مدیرعامل راه‌آهن با یادآوری اینکه طرح جامع حمل و نقل کشور از سالهای گذشته درکل شبکه راه‌آهن اجرا و در نرم افزارهای مربوطه مدل شده است، اضافه کرد: به دنبال اجرای این طرح گلوگاه‌های راه‌آهن شناخته و بر اساس آن طرح «رفع گلوگاه‌ها» دنبال شد.
وی با اشاره به اینکه بر اساس این طرح، دو خطه شدن محور بافق- اصفهان ضروری است، یادآورشد: در این منطقه بار موجود است ولی ظرفیت حمل ریلی آن مهیا نیست.
محمد زاده افزود: در یک و نیم سال، بر اساس طرح «درآمد- هزینه گمرکی» ۶۴۰ کیلومتر زیرسازی این خط و نیمی از روسازی آن و در کنار خط گرم انجام شده که چنین اتفاقی درکل شبکه راه‌آهن بی‌نظیر است و به محض تخصیص بودجه این پروژه به پایان می‌رسد.
مدیر عامل راه‌آهن با بیان اینکه در اطراف تهران نیز چند پروژه بزرگ حومه‌ای از جمله تهران-گرمسار- تهران، تهران-پرند، تهران- زنجان، تهران- پاکدشت، تعریف شده است، گفت: سالانه ۴۰۰ میلیون سفر حومه‌ای در کریدورهای ریلی اطراف تهران انجام می‌شود که اگر یک چهارم این سفرها به ریل منتقل شود، شاهد ۱۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی سوخت در سال خواهیم بود.
محمد زاده با اشاره به اینکه برای اتمام بسیاری از پروژه‌های راه آهن از جمله تهران- گرمسار و تهران- زنجان، نیاز به تخصیص اعتبار است، افزود: بسیاری از پروژه‌ها در مرحله ۸۰ تا ۹۰ درصد پیشرفت قرار دارند که با تخصیص اعتبار به پایان می‌رسند.
مدیرعامل راه‌آهن دو هدف این شرکت را افزایش مسافر بخصوص مسافر حومه‌ای و بار در کل شبکه عنوان و ادامه داد: هر پروژه‌های در راستای این دو هدف نباشد شروع نمی‌شود و در صورت شروع به تعلیق در خواهد آمد.

رشد ۱۷۳ درصدی اعتبارات ابلاغی
سعید رسولی عضو هیئت‌مدیره راه‌آهن نیز در این جلسه با تشریح عملکرد مالی راه‌آهن در طرح‌های تملک دارایی سرمایه‌ای در سال ۹۶، گفت: در پایان سال ۹۶ اعتبارات ابلاغی شرکت راه‌آهن به ۲۲ هزار و ۹۳۲ (۲۲،۹۳۲) میلیارد ریال رسیده که حکایت از ۱۷۳ درصد افزایش نسبت به سال ماقبل خود دارد.
وی با بیان اینکه عملکرد اعتبارات راه‌آهن در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، ۱۶۳ درصد رشد داشته، افزود: در این مدت، در جمع منابع عمومی راه‌آهن ۱۳.۵ درصد و عملکرد ۳۳ رشد داشته است.
رسولی با یادآوری اینکه ۲۲ طرح در راه‌آهن در دست اجرا است، گفت: همه این طرح‌ها انتفاعی نیست.

بهسازی ۱۳۱ کیلومتر از خطوط راه‌آهن
همچنین مازیار یزدانی معاون فنی و زیر بنایی راه‌آهن در ادامه عملکرد عملیاتی شرکت راه‌آهن در مدت یاد شده به حاضران توضیح داد و گفت: در سال ۹۶ عملکرد خوبی در حجم عملیات انجام شده و باز سازی خطوط داشتیم که از جمله می‌توان به بازسازی مسیر کرمان و مسیر محور جنوب حدفاصل محور دورود – اندیمشک اشاره کرد که امیدواریم این مسیر در سال ۹۷ به اتمام برسد.
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۶، بهسازی ۱۳۱ کیلومتر از خطوط راه‌آهن انجام گرفته است، افزود: در زمینه بازسازی و بهسازی شبکه نگاه ما به نگهداری خطوط بود.

یزدانی اضافه کرد: در بخش سیستم‌های ارتباطی و علائم الکتریکی حدوداً عملکرد مطابق برنامه پیش رفته است.

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *