یونس جاوید رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران در آیین گرامیداشت هفته حمل‌ونقل، رانندگان و راهداری که در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد، گفت:حمل‌ونقل در چهارراه چندین رشته بین‌المللی قرارگرفته است از یک‌سو متصل به جامعه بازرگانی و خریدوفروش است و از یک‌سو به مسائل ارزی و گمرکی و موضوعات بیمه و حقوق ورودی بسیار بالایی که در این کشور عامل اصلی قاچاق است و همین‌طور مالیات بر ارزش‌افزوده؛ مربوط می‌شود.

او بابیان این‌که رانندگان به مشکلات اشاره کردند اما متأسفانه مبارزه با این موضوعات اساساً معطوف به مبارزه با معلول‌ها نه به مبارزه با علت‌هاست، گفت: مطابق آماری که آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل که به‌اختصار آنکتاد نامیده می‌شود) اعلام کرده است، سالانه ۱۵ میلیارد تن بار در عرصه بین‌المللی جابه‌جا می‌شود که ۱۵۰ میلیون تن سهم کشور ما در تجارت بین‌المللی است که تقریباً معادل یک درصد از کل تجارت دنیا است.

یونس جاوید ادامه‌داد: یعنی کشور ما تنها یک درصد درکل تجارت دنیا سهم دارد اما ببینید با این‌یک درصد سهم خود چه‌کارهایی که نمی‌کنیم؛ حقوق ورودی ما ۲۵ درصد و از تمام معدل کشورهای دنیا بالاتر است. یعنی دولت ما به‌عنوان یک درآمد پایدار به بحث حقوق ورودی نگاه می‌کند درحالی‌که حقوق ورودی مربوط به این است که از صنایع و تولید داخلی حمایت کند اما اکنون  به یک درآمد پایدار برای دولت معطوف شده است.

او ادامه داد: وقتی کالایی از مسیرهای بسیار دور وارد کشور می‌شوند بر اساس تیف کالا حقوق ورودی دریافت می‌شود که بر این حقوق ورودی ۹درصد مالیات ارزش‌افزوده می‌خورد. این درحالی است ‌که به اجزای قبلی این حقوق ورودی که مربوط به کرایه و بیمه است ۹درصد ارزش‌افزوده می‌دهیم که در هیچ جای دنیا مراد از ارزش‌افزوده این نبوده است که از تمام اجزای آن مالیات گرفته شود.

جاوید تصریح کرد: انتظار عاجل ما از دولت و وزیر این است که مالیات ارزش‌افزوده در حمل‌ونقل و در بیمه که اکنون پاشنه آشیل اقتصاد کشور شده است را حذف کند. متأسفانه با شرایطی که در گمرکات کشور داریم به‌جای این‌که تسهیل‌کننده حمل‌ونقل باشد مانع حمل‌ونقل شده است.

او با اشاه به افزایش توقف کامیون‌ها در مرز بازرگان گفت: با وجودی که گمرک اسنادی را که باید هنگام ترخیص کالا دریافت کند هنگام ورود کالا دریافت می‌کند، توقف‌های زیادی پشت مرزها رخ می‌دهد.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی ایران خبر داد که آنکتاد در ارزیابی خود می‌گوید حدود ۲۲ درصد ارزش تمام شده کالا مربوط به بیمه و حقوق ورودی آن است در حالی که اینجا در ایران ۳۵ درصد از قیمت ارزش تمام شده کالا مربوط به بیمه مالیات و حقوق ورودی است.

جاوید ادامه داد: از دولت این انتظار است که برای مبارزه با این پدیده بتواند ارزش‌افزوده را از بدنه حمل‌ونقل حذف و حقوق ورودی را کاهش دهد.

وی ادامه داد: موضوع دیگر ترانزیت است؛ متأسفانه به‌جای مبارزه با قاچاق با خود ترانزیت مبارزه شده است. به‌خاطر حقوق ورودی بالا تمایل به قاچاق رونق گرفته و به همین دلیل عمده انرژی ما معطوف به مبارزه دولت ها با خود پدیده ترانزیت شده است.

منبع : پایگاه خبری تین نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *