مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از رشد ۱۴۳ درصدی تولید ناوگان ریلی داخلی نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن در آیین بهره‌برداری از ناوگان جدید ریلی در سال جهش تولید گفت: علی‌رغم اینکه در فروردین‌ماه امسال به دلیل شرایط خاص شیوع ویروس کرونا تولیدات صنعتی با رکود مواجه بود با همت عالی شرکت‌های سرمایه‌گذار و کارخانجات تولیدی کشور موفق شدیم ۵۶ دستگاه انواع ناوگان ریلی را آماده ورود به شبکه کنیم.

او با اشاره به رشد ۱۴۳ درصدی تولید ناوگان ریلی داخلی نسبت‌به مدت مشابه افزود: با هماهنگی خوبی که در سال گذشته بین همه بازیگران این عرصه در حمایت از تولید داخل انجام شد، موفق شدیم در اولین‌ماه سال جهش تولید ۵۶ دستگاه انواع ناوگان ریلی را با سرمایه‌گذاری ۱۲۵ میلیارد تومانی افتتاح کنیم که نویدبخش سالی پرتولید در حوزه حمل و نقل ریلی است.

رسولی، مپنا لوکوموتیو، واگن پارس، فولاد درخشان و کارخانجات واگن‌سازی کرج را از تولید کنندگان این ناوگان خواند و بیان کرد: شرکت راه آهن و شرکت رجا از جمله سفارش‌دهندگان این واگن‌ها بودند.

او عنوان کرد: خوشبختانه در روز هفتم اردیبهشت‌ماه سال‌جاری شرکت‌های حمل و نقل ریلی موفق شدند رکورد حمل روزانه بار در شبکه ریلی کشور را در تاریخ راه‌آهن بشکنند و با حمل ۱۳۲ تن بار بر کیلومتر از ابتدای سال تا هفت اردیبهشت، شاهد رشد ۴ درصدی حمل در تناژ بوده‌ایم.

رسولی با اشاره به رشد ۸ برابری حمل گندم در کشور گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۶۸ هزار تن گندم توسط ریل جابه‌جا شده است که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد ۸ برابری دارد. 

رسولی گفت: حمل مستقیم بار بعد از ۱۵ سال از کشتی به قطار نیز یک اتفاق مبارک است که با قدرت در حال انجام است. این اقدامات حاصل تلاش جمعی و تیمی است و اثرات مثبت آن برای اقتصاد کشور و مردم محسوس است. امسال ما در فروردین‌ماه موفق شدیم ۱۶۸ هزار تن بار جدید به شبکه ریلی جذب کنیم و این اقدام از اهداف عمده در ارتباط با صادرات و واردات از طریق ریل است.

 مدیرعامل شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: در شرایط خاص کنونی که با محدودیت‌هایی روبرو بوده‌ایم با استقرار گروه‌‌های ضدعفونی‌کننده در مبادی مرزی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، حمل بار در بخش ترانزیت ۱۵۱ درصد رشد داشته است و همچنان مشغول توسعه ظرفیت‌ها در مبادی ورودی و خروجی هستیم.

او، خواستار تشدید حمایت از شبکه ریلی برای رونق اقتصاد حمل و نقل در این بخش شد و گفت: اگر این اقتصاد پویا باشد، شاهد شکوفایی صنعت ریلی خواهیم بود و این مهم در شرایطی که شرکت‌های باری و مسافری با مشکلاتی مواجه هستند، بسیار کارگشا خواهد بود.

رسولی افزود: خوشبختانه در ارتباط با ساخت چرخ قطار که پیش از این برای تامین آن صددرصد به خارج از کشور وابستگی داشته‌ایم، مراحل فنی و تست چرخ تولید داخلی انجام شده است و ظرف دو هفته آتی هشت چرخ زیر واگن قرار خواهد گرفت و تست عملیاتی آن انجام خواهد شد. انشاءالله با انجام این تست‌ها به طور کامل از واردات این محصول بی‌نیاز خواهیم شد و ظرفیت تولید داخل به طور کامل جوابگوی نیازمان خواهد بود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *