عضو هیات‌مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از پذیرفته شدن ادله راه‌آهن توسط سازمان امور مالیاتی بابت تخصیص نرخ صفر در بخش مالیات بر ارزش‌افزوده خبر داد.

عضو هیات‌مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از پذیرفته شدن ادله راه‌آهن توسط سازمان امور مالیاتی بابت تخصیص نرخ صفر در بخش مالیات بر ارزش‌افزوده خبر داد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، سعید رسولی در خصوص اختلاف  شرکت‌های ریلی با سازمان امور مالیاتی کشور برای محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده گفت: از طریق ارسال  نامه‌ای با امضای وزیر راه و شهرسازی به معاونت حقوقی ریاست جمهوری درخواست رسیدگی به این مورد را کردیم.

او ادامه داد: بعد از جلسات کارشناسی، نشست نهایی با حضور مقامات ارشد راه‌آهن و سازمان امور مالیاتی برگزار شد و هر دو طرف ادله خود را تفصیلا بیان کردند.

این مقام مسئول تاکید کرد: نهایتا در آخرین نشست معاونت حقوقی ریاست جمهوری مدیران ارشد سازمان امور مالیاتی هم ادله راه‌آهن را پذیرفتند و منتظر صدور رای هیئت حل اختلاف هستیم که امیدوارم حکم صادره همان جمع‌بندی داخل جلسه باشد و این مساله حل شود.

رسولی افزود: یکی از مستندات ما مشروح مذاکرات مجلس در هنگام تدوین این قانون بود که در آنجا صراحتا مشخص کرده مراد قانون‌گذار، محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده با نرخ صفر بوده نه معافیت؛ قرینه محکم‌تری هم در قانون برنامه ششم وجود دارد و آن این است که قانون‌گذار برخی دستگاه‌ها را از مالیات بر ارزش‌افزوده معاف کرده است.

او درباره تفاوت محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده با نرخ صفر و معافیت مالیاتی گفت: بر اساس محاسبه نرخ صفر، علاوه بر آن‌که ازاین‌پس چیزی اخذ نمی‌شود، آنچه هم تاکنون بخش ریلی (اعم از شرکت راه‌آهن و شرکت‌های خصوصی حمل‌ونقل ریلی) به‌عنوان مالیات بر ارزش‌افزوده خدمات بخش حمل‌ونقل ریلی پرداخت کرده است بعدا محاسبه می‌کنند و به آن‌ها برمی‌گردانند؛ اما در صورت تفسیر آن به‌عنوان معافیت مالیاتی، اگرچه ازاین‌پس دیگر مالیات بر ارزش‌افزوده از بخش ریلی اخذ نمی‌شود، اما آنچه تا پیش‌ازاین اخذشده را دیگر برنمی‌گردانند.

عضو هیات‌مدیره شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: بر اساس بند ۲۴‌سیاست‌های کلی برنامه ششم ابلاغی رهبر معظم انقلاب برای بخش حمل‌ونقل ریلی باید مزیت رقابتی ایجاد شود.

رسولی در ادامه گفت: مزیت رقابتی به این معناست که اگر بخش حمل‌ونقل جاده‌ای و کامیون‌ها از ۹‌درصد مالیات بر ارزش‌افزوده معاف است، از بخش ریلی هم این ۹‌درصد نباید اخذ شود اما تا زمانی که سازمان امور مالیاتی آن را از شرکت‌های ریلی می‌گیرد، مزیت رقابتی بخش ریلی ناکارآمد می‌شود.

منبع : تین نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *