قطار باری یزد

پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و از ابتدای تأسیس اداره کل راه‌آهن شرق تاکنون بیش از ۳۰ میلیون تن بار در مدت ۱۳ سال در حوزه استحفاظی این اداره کل، بارگیری و به مقاصد مختلف حمل شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، محمدرضا چگانی مدیر عامل راه‌آهن شرق در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: پس از انقلاب شکوهمند اسلامی و از ابتدای تأسیس اداره کل راه‌آهن شرق تاکنون بیش از ۳۰ میلیون تن بار در مدت ۱۳ سال در حوزه استحفاظی این اداره کل، بارگیری و به مقاصد مختلف حمل شده است.

مدیر عامل راه‌آهن شرق  افزود:پس انقلاب تا سال ۱۳۸۴ منطقه شرق به شبکه ریلی متصل نبود اما به دلیل موقعیت استراتژیک و ویژه این منطقه از یک سو و واقع شدن در مسیر کریدورهای بین‌المللی به‌ویژه کریدور سرخس بندرعباس از سوی دیگر احداث راه‌آهن شرق در اولویت پروژه‌های وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه ایجاد این خط ریلی موجب اتصال کشورهای آسیای میانه به بندرها جنوبی کشور واب‌های آزاد می‌شود، افزود: این امر از اهمیت ویژه‌ای برای کشور برخوردار‌است.

مدیرکل راه‌آهن شرق با یادآوری اینکه کلنگ احداث راه‌آهن مشهد-بافق در سال ۱۳۸۰ به زمین زده شد، اضافه کرد: این مسیر ریلی در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۸۴ دو سال زودتر از برنامه به پایان رسید و به این ترتیب مسیر حمل و نقل ترانزیت کالا از شمال به‌ویژه کشورهای آسیای میانه به بندرها جنوبی کشور و آب‌های آزاد بین‌المللی ۸۰۰ کیلومتر کاهش داد.

چنگانی احداث این محور ریلی را موجب افزایش ترانزیت کالاهای منطقه و درآمدهای ارزی کشور دانست و گفت: پس از افتتاح اداره کل راه‌آهن شرق خط آهن بافق– مشهد موجب اتصال بزرگ‌ترین معادن سنگ‌آهن و ذغال سنگ خاورمیانه به شبکه ریلی کشور شد و فرصت حمل محمولات این معادن با شبکه ریلی فراهم آورد.

وی با بیان اینکه در مدت زمان کوتاه پس از تأسیس این اداره کل تا امروز بیش از ۳۰ میلیون تن بار توسط راه‌آهن شرق به بندرها و مراکز تولید و کارخانه‌ها صنعتی کشورحمل و موجب رونق اقتصادی منطقه شده است، افزود: به دلیل مزایای فراوان، دوخطه شدن شبکه ریلی در مسیرهای پرتردد، ضروری است.

مدیرکل راه‌آهن شرق گفت: حجم عمده بارگیری در این اداره کل در محدوده جغرافیای معادن ذغالسنگ پروده، سنگ‌آهن خواف و سنگان است و بارهای موجود در این منطقه ریل پسند هستند که با شناسایی چشمه‌های بار جدید و رفع گلوگاه‌ها و فراهم شدن زیرساخت‌هایی نظیر ایجاد خطوط بارگیری، راه‌اندازی قطارهای برنامه‌ای، افزایش بهره‌وری و بارگیری شبانه امکان افزایش ظرفیت بارگیری و حمل بار در این منطقه تا چند برابر وضعیت حال حاضر وجود دارد.

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *