در جمع

وزیر راه و شهرسازی در جریان بازدید از ایستگاه راه‌آهن رشت سه عامل تکمیل خطوط ریلی ترانزیتی کشور، اتصال ریل به کانون‌های تولید بار و احداث خطوط دوم به طور همزمان را عوامل تاثیرگذار بر تحقق هدفگذاری حمل سالانه ۱۰۰ میلیون تن بار در افق ۱۴۰۰ عنوان کرد و گفت: تا پایان سال جاری بیش از ۵۰ میلیون تن بار از طریق ریل جابه‌جا می‌شود.

دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی پس از بازدید از مسیر راه‌آهن قزوین-رشت مسیر خود را به سمت رشت ادامه داد و ضمن بازدید از پل ۵۵ در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت راه‌آهن قزوین-رشت و نقش ترانزیتی آن در کریدور شمال-جنوب اظهار داشت: این پروژه از پیشرفت خوبی برخوردار است و امیدواریم مراحل تکمیلی طبق زمان‌بندی به انجام برسد و در پایان دهه اول اسفندماه این خط‌ آهن آماده افتتاح شود و به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: نکته حائز اهمیت در اقتصاد کشور و استان‌های واقع در این مسیر ریلی، علاوه بر تسهیل تردد هموطنان و فراهم کردن آسایش و راحتی در طول سفر، موضوع ترانزیت کالا و دسترسی به حوزه قفقاز و ماورا آن به عنوان یکی از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی و دولت است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: ساخت ادامه مسیر ریلی قزوین-رشت تا آستارا در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد و طی بازدید فردا وضعیت فعلی پروژه احداث راه‌آهن رشت-آستارا مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا سرانجام شاهد برگزاری مناقصه و شروع عملیات اجرایی این پروژه ریلی توسط پیمانکار در سال آینده باشیم.

اسلامی تصریح کرد: مادامی که رشت به آستارا متصل نشده است، حمل‌‌ونقل جاده‌ای وظیفه تکمیل فرایند حمل بار در کریدور شمال-جنوب در این قطعه را دارد.

وی در ادامه از  تکمیل و بهره‌برداری خط دوم راه‌آهن کرج-قزوین در اوایل سال آینده خبر داد و گفت:‌ با این اقدامات ظرفیت جابجایی مسافر حومه‌ای و بار ترانزیتی استان‌های واقع در این مسیر با هدف ارتقای ایمنی و روان‌سازی ترافیک عبوری محور قزوین-کرج-تهران از جاده به روی ریل منتقل می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی بیان داشت: انتقال بار و مسافر از جاده به روی ریل جزو اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است و امیدواریم سال آینده شاهد آن باشیم.

اسلامی با اشاره به هدفگذاری انجام شده برای جابجایی بار و مسافر از طریق حمل‌ونقل ریلی بیان داشت: جابجایی ۱۰۰ میلیون تن بار برای راه‌آهن برای سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است و تا پایان امسال از ۳۰ میلیون به حمل بیش از۵۰میلیون تن دست خواهیم یافت.

وی تحقق این جهش چشمگیر در حمل‌ونقل ریلی را سه عامل برشمرد و گفت: این سه اقدام شامل تکمیل خطوط ریلی ترانزیتی کشور، اتصال ریل به کانون‌های تولید بار و افزایش ظرفیت خطوط با احداث خطوط دوم به صورت موازی است که در دستور کار قرار دارند. البته در حال پیگیری برای تامین اعتبارات لازم جهت سرعت بخشیدن به اینگونه پروژه‌ها هستیم تا هدفگذاری حمل ۱۰۰ میلیون تن بار در سال در افق ۱۴۰۰ تحقق یابد.

اسلامی یادآور شد: ظرفیت بهره‌برداری از راه‌آهن قزوین-رشت، جابجایی ۵ میلیون مسافر و ۱۰ میلیون تن بار پیش‌بینی شده است.    

اهمیت اتصال شبکه ریلی به منطقه آزاد کاسپین

وی با تأکید بر اتصال شبکه ریلی به منطقه آزاد کاسپین گفت: سرعت جابجایی و انتقال بار در استان گیلان از طریق منطقه آزاد و بندر کاسپین بسیار زیاد است و‌ اتصال شبکه ریلی با شبکه حمل‌ونقل دریایی می‌تواند در افزایش مراودات بار و مسافر مؤثر واقع شود.

وی با اشاره به هشت کیلومتر باقی‌مانده آزادراه قزوین رشت گفت: ما در تلاشیم دو محور ورودی و خروجی باقیمانده این آزادراه هرچه سریع‌تر تکمیل شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به پروژه آزادراه رشت ـ انزلی و رشت ـ آستارا بیان کرد: اگر بخش خصوصی در این حوزه آمادگی دارند دولت نیز می‌توانند به آن‌ها کمک کند تا این محور ترانزیتی و استراتژیکی هرچه سریع‌تر احداث و به بهره‌برداری برسد.

وی طرح احداث تیر پارک در گیلان را الگویی مناسب و مؤثر در افزایش ایمنی راه‌های کشور برشمرد و گفت: احداث تیر پارک‌ها در سطح راه‌های برون‌شهری کشور می‌تواند علاوه بر افزایش خدمات رفاهی به مسافران و رانندگان ایمنی سفر را افزایش دهد.

اسلامی با اشاره به احداث مسیر ریلی رشت به آستارا و آستارا ـ آستارا افزود: باید نگاه فنی در این محور و اتصال آن به آستارا در جمهوری آذربایجان بررسی شود چون این شبکه ریلی در ترانزیت و افزایش تراز تجاری بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش مهر، اسلامی با تاکید بر رعایت زمان‌بندی مناسب برای افتتاح پروژه ریلی قزوین- رشت، ادامه داد: محور قزوین – رشت باید به سرعت در مسیر ناوگان باری قرار گیرد. این محور در زمینه انتقال کالا نقش اساسی داشته و تکمیل راه‌آهن قزوین – رشت- آستارا و کریدور شمال به جنوب از لحاظ اقتصادی حائز اهمیت است.  

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *