مدیرعامل راه‌آهن اعلام کرد؛
امکان حمل ۱۳۳ میلیارد تن‌کیلومتر بار توسط راه‌آهن/ ۵۵ هزار واگن باری نیاز داریم
مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه ضرورت دارد بسیاری از بارهای جاده‌ای به سمت ریل منتقل شود تا مصرف سوخت‌ کاهش یافته و سوانح رانندگی کمتر شود، گفت: راه‌آهن ظرفیت حمل ۱۳۰ میلیارد تن‌کیلومتر بار را دارا است.

امکان حمل ۱۳۳ میلیارد تن‌کیلومتر بار توسط راه‌آهن/ ۵۵ هزار واگن باری نیاز داریم
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سعید محمدزاده امروز در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی در حوزه حمل‌ونقل ریلی اظهار داشت: در ایران در هر قانون و برنامه بر اولویت حمل‌ونقل ریلی تأکید شده است اما باید پرسید آیا این اولویت‌بندی‌ها به نتیجه هم رسیده است یا فقط در شعار باقی مانده است.

وی افزود: اولویت حمل‌ونقل ریلی در اهداف کلان برنامه ششم مورد توجه خاص قرار گرفت است و قرار است سهم ریل در حمل کالا به ۳۰ درصد برسد.

مدیرعامل راه‌آهن افزود: به طور مکرر شنیدیم که اگر یک تن‌کیلومتر بار از جاده به ریل منتقل شود ۳۵ سی‌سی صرفه‌جویی سوخت رخ می‌دهد، امروز حدود ۳۰ میلیارد تن‌کیلومتر بار می‌تواند به ریل منتقل شود که با احتساب مصرف ۳۵ سی‌سی و نرخ سوخت ۷۰ سنت، ۷۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی سوخت خواهیم داشت.

محمدزاده ادامه داد: اگر ما امروز در تهران هوای سالم نداریم چون سالانه صد میلیارد نفر سفر حومه‌ای داریم و ۴۰ درصد از این سفرهای حومه‌ای در کریدورهایی است که ریل هم وجود دارد اما سهم ریل فقط ۵ درصد این رقم است.

وی افزود: ۳۰ درصد خودروهای تهران حومه‌ای هستند که اگر به ریل منتقل شوند صرفه‌جویی زیادی در مصرف سوخت و کاهش زمان سفر خواهیم داشت.

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه در ۱۰ سال اخیر ۲ هزار کیلومتر ریل تحویل شبکه راه‌آهن شده است، گفت: در گزارش‌هایی که برای این خصوص در پیوست بودجه مطرح شده است هر کدام سهم بار داشته‌اند و جمعاً ۱۲ میلیون تن بار برای این ۲ هزار کیلومتر خط در نظر گرفته شده است. حال اگر برای مسیر ۷۰۰ کیلومتری حمل بار این میزان خط را در نظر بگیریم و با احتساب مصرف ۲.۵ سی‌سی سوخت سالانه حدود ۲۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی سوخت رخ می‌دهد اما این ۲ هزار کیلومتر خط ریلی متأسفانه چندان بار نداشتند.

محمدزاده گفت: امروز قیمت متوسط هزینه حمل بار روی جاده کیلومتری ۳۴۰ تومان و روی ریل ۸۰ تومان است اما اندیشه فعالان حوزه اقتصاد نسبت به ریل حساس نشده است.

وی افزود: طبق ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید صرفه‌جویی حاصل از مصرف سوخت در بخش ریلی به سرمایه‌گذار برمی‌گردد.

مدیرعامل راه‌آهن با انتقاد از اینکه سهم حمل‌ونقل ریلی امروز در کشور ما ۱۳ درصد در تن‌کیلومتر در بارهای برنامه‌ای است گفت: بارهایی که می‌توانند از جاده به ریل منتقل شوند رقم بسیار بالایی است.

وی ادامه داد: فقط در یک حوزه ۳۵ میلیارد دلار طرح توسعه فولاد داریم که تا ۶ سال آینده قرار است جابه‌جا شود که ممکن است تا حدود ۲۱۰ میلیون تن بار باشد که در خوش‌بینانه‌ترین حالت سهم جاده ۱۴۰ میلیون تن و سهم ریل حداکثر ۶۰ میلیون تن از این رقم خواهد بود در حالی که باید همه به ریل منتقل شود وگرنه با دو سونامی کشتار جاده‌ای و مصرف سوخت مواجه می‌شویم.

محمدزاده با تأکید بر اینکه حتماً امکان انتقال ۱۳۳ میلیارد تن‌کیلومتر بار روی ریل وجود دارد، گفت: در کشورهایی که نرخ سوخت واقعی است باز بار به سمت ریل سوق یافته است در کشور ما که فعلاً نمی‌توانیم نرخ سوخت را واقعی کنیم حداقل اجازه دهیم که این سرمایه ملی از بین نرود.

مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت: راه‌‌آهن تلاش کرده است در راستای افزایش انتقال بارهای ریل‌پسند به سمت جاده تعرفه حق دسترسی را از ۵۷ درصد به ۱۹ درصد کاهش دهد، گفت: کاهش نرخ تعرفه حق دسترسی توانست مقدار بار بر روی ریل را ۵۰ درصد افزایش دهد.

وی با تأکید بر سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم مبنی بر توسعه ریلی اظهار داشت: همه ارگان‌های متولی باید در این حوزه با راه‌آهن همکاری کنند.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: در سال ۹۶ میزان ۱۳۳ میلیون تن‌ بار از کشور صادر و ۴۰ میلیون تن بار به کشور وارد شد، جمع بارها در صادرات به چین، ترکیه، عراق و افغانستان بود و واردات از ترکیه، چین، عراق و روسیه بود که سهم ریل از این رقم فقط ۱۵ میلیون تن بود.

محمدزاده تأکید کرد: ۷۲ میلیون تن بار صادراتی و وارداتی می‌تواند از طریق مرزهای ریلی جابه‌جا شود.

وی گفت: ما ۱۲۰۰ کیلومتر خط دوم ریلی را افتتاح کردیم و هزار کیلومتر دیگر تا هفته دولت سال ۹۸ به افتتاح می‌رسد.

مدیرعامل راه‌آهن افزود: تراک‌بندی راه‌آهن تهران – مشهد و بافق – بندرعباس انجام شده است.

محمدزاده تأکید کرد: برای دستیابی به سهم ۱۳۳ میلیارد تن‌کیلومتر بار ضرورت دارد ۵۵ هزار دستگاه واگن به ناوگان ریلی اضافه شود اما اگر فعلاً یک قدم هم جلو برویم مزیت دارد.

منبع : پایگاه خبری ریل نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *