تفاهمنامه جامع گروه کاری همکاری‌های حمل‌ونقل جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در اصفهان میان معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ایران و معاون وزیر حمل‌ونقل روسیه در اصفهان امضا شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ظهر امروز بیست و هشتم خردادماه تفاهمنامه جامع گروه کاری همکاری‌های حمل‌ونقل ایران و روسیه در آخرین روز از برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، میان شهرام آدم نژاد معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و توکارف ولادیمیر الکساندروویچ معاون وزیر حمل‌ونقل فدراسیون روسیه امضا شد.

مراسم اختتامیه این اجلاس با حضور رضا اردکانیان وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران و  سرگی چباتاریف وزیر ناحیه قفقاز شمالی فدراسیون روسیه در سالن همایش‌های هتل کوثر اصفهان برگزار و سند همکاری‌های مشترک به امضا رسید.

روسای کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و روسیه نسبت به اجرای قطار برقی گرمسار-اینچه برون در آینده نزدیک ابراز امیدواری کنند. 

همچنین تشکیل اتحادیه‌های منطقه‌ای با هدف راه‌اندازی بخش‌های مختلف کریدور شمال-جنوب میان همسایگان مورد تاکید وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران و وزیر ناحیه قفقاز شمالی روسیه قرار گرفت.

یادآور ‌می‌شود؛ روز گذشته پروتکل دهمین نشست کارگروه مشترک همکاری‌های حمل و نقل ایران و روسیه میان معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ایران و معاون وزیر حمل‌و‌نقل فدراسیون روسیه نهایی شد و شهرام آدم نژاد معاون وزیر راه و شهرسازی ایران در خصوص مفاد تفاهمنامه جامع گروه کاری همکاری‌های مشترک حمل‌و‌نقلی میان دو کشور گفت: پس از گفت و گوهای فشرده در روز گذشته و امروز صبح توافقات موثر و قابل توجهی حاصل شده و دریچه‌های جدیدی را به سوی همکاری‌های مشترک حمل و نقلی دو کشور در سال پیش‌رو گشوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی کشورمان افزود: در حوزه حمل و نقل ترکیبی و کریدور شمال-جنوب توافق شد تا اتحادهای بین‌المللی جدیدی به صورت دو جانبه و چند جانبه با محوریت ایران و روسیه تشکیل شود و این اتحادهای جدید زمینه تجاری سازی تمام مسیرهای کریدور شمال جنوب از جمله شرق دریای خزر، غرب دریای خزر و مسیر دریایی خزر را فراهم کند و تاسیس شرکت‌های مشترک در این قالب صورت خواهد گرفت. از این رو، برگزاری کمیته پیگیری مصوبات هفتمین شورای هماهنگی کریدور در مسکو در ماه‌های آینده همزمان با برگزاری نشست‌های دو جانبه و چند جانبه منطقه‌ای برای شکل‌گیری اتحادهای جدید، اولین گام برای حرکت به سمت جلو است. 

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ایران با بیان اینکه برای تحقق این اهداف، تعامل نزدیک و دائمی کریدور شمال-جنوب در تهران و همکاران در وزارت حمل و نقل روسیه بسیار کلیدی و حائز اهمیت است، گفت: پس از ایجاد این هماهنگی نزدیک می‌توان امیدوار بود که علاوه بر تجاری شدن کلیه مسیرهای کریدور، کانال‌های ترانزیتی جدیدی برای دسترسی روسیه به همسایگان شرقی و غربی ایران فراهم آید و این شبکه ترانزیتی از طریق اتصال مراکز لجستیک ایران و روسیه به بهره‌برداری برسید.

وی با اشاره به توافقات انجام گرفته در حوزه همکاری‌های دریایی و بندری اظهار داشت: راه‌اندازی خطوط کشتیرانی منظم میان بنادر ایران و روسیه در دریای خزر با هدف جابه‌جایی کالای کانتینری، فله، واگن و مسافر اقدام مهم و لازم است که تا سال آینده محقق شده و امیدوارم که ظرف ماه‌های آینده زمینه امضای یادداشت تفاهم شناسایی گواهینامه‌های دریانوردان فراهم شود. 

آدم نژاد در ادامه بیان داشت: در حوزه حمل و نقل جاده‌ای امیدوارم که برنامه‌ریزی صورت گرفته سامانه ناوبری ماهواره‌ای گلوناس به صورت آزمایشی در ایران پیاده شده و گام های بعدی در راستای توسعه آن برداشته شود. 

وی افزود: در حوزه حمل و نقل هوایی مجددا خرسندی خود را از تسهیل صدور ویزا برای کروی پروازی ابراز می‌کنم. 

معاون وزیر راه وشهرسازی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تفاهمات صورت گرفته در حوزه حمل و نقل ریلی ابراز امیدواری کرد؛ با تفاهمات صورت گرفته، پروژه برقی سازی گرمسار-اینچه برون به سرعت آغاز شود و زمینه برای همکاری در سایر پروژه های زیرساختی از قبیل برقی سازی سرخس-بندرعباس و تهران-تبریز، ساخت خط دوم بافق-سنگان و ساخت خط چابهار-زاهدان-بیرجند فراهم شود. از سوی دیگر همکاری دو کشور در زمینه تولید مشترک واگن بسیار حائز اهمیت است و امیدوارم با همکاری نزدیک دو طرف به زودی محقق شود.

مقام ارشد هیات ایرانی در دهمین نشست کارگروه مشترک همکاری‌های حمل و نقل جمهوری ایران و روسیه در پایان ضمن تشکر و قدردانی از توکاروف ولادیمیر الکساندروویچ معاون وزیر حمل و نقل روسیه از زحمات همکاران خود در در وزارت راه و شهرسازی و وزارت حمل و نقل روسیه که زمینه جمع بندی این تفاهمات موثر را فراهم آوردند، ابراز امیدواری کرد سال آینده در کمیسیون مشترک بعدی شاهد اجرایی شدن تمام تفاهمات حاضر باشیم.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *