عضو هیات‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعلام این مطلب که ۱۲ دستگاه گنتری کرین برای بندر شهیدرجایی با سرمایه ۱۰۴ میلیون یورو خریداری شده است، گفت: روند ساخت و ساز در فاز ۳ با پیشرفت خوبی در حال اجرا است؛ ضمن اینکه کارهای مهندسی این فاز نیز رو به اتمام بوده و فعالیت ساخت و ساز و خاکبرداری آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا الهیار عضو هیات‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی در جمع خبرنگاران ضمن تاکید بر این مطلب که سازمان بنادر و دریانوردی همه توان خود را صرف تامین تجهیزات و تاسیسات بندری از محل تولید داخل کرده است، از مذاکره با مراکز توانمند داخلی و شرکت های دانش بیان خبر داد و گفت: اگر نتوانیم تجهیزات یا قطعاتی را در داخل تولید کنیم، واردات انجام خواهیم داد.

معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی ادامه داد: اگر تجهیزات خاصی، نیازمند خرید از خارج باشد را به سرعت وارد خواهیم کرد. در همین رابطه نیز با وزارت صنعت، معدن و تجارت هماهنگی کامل داریم تا قطعاتی که امکان تولید داخل نیست، وارد کنیم.

عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی ضمن اعلام اینکه در چند ماه اخیر ۱۲ دستگاه گنتری‌کرین (جرثقیل حمل کانتینر از کشتی به خودرو) برای بندر شهیدرجایی، خریداری و نصب شده اند، اعلام کرد: این جرثقیل‌ها، عملیاتی بوده و منتظریم تا با حضور رئیس‌جمهور، به بهره‌برداری برسد.

الهیار ارزش خرید جرثقیل ها را ۱۰۴ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: تمامی فرآیندهای پرداختی آن انجام شده و مشکل خاصی از نظر تراکنش‌های بانکی نداشته‌ایم؛ به نحوی که در قالب گشایش LC، این تجهیزات خریداری شده است.

به گفته وی، تجهیزات وارد شده، تولید مجموعه‌ای از کشورهای اروپایی است.

معاون سازمان بنادر و دریانوردی درباره پیشرفت فاز ۲ طرح توسعه بندر شهید رجایی توضیح داد: فاز ۲ این طرح به طور کامل تحویل داده شده و سال گذشته بخش نخست فاز ۳ این طرح را هم آغاز کردیم.

الهیار ادامه داد: در حال حاضر، روند ساخت و ساز در فاز ۳ با پیشرفت خوبی در حال اجرا است؛ ضمن اینکه کارهای مهندسی فاز ۳ رو به اتمام بوده و فعالیت ساخت و ساز و خاکبرداری آغاز شده است. امیدواریم فاز ۳ طرح توسعه بندر شهید رجایی تا پایان دولت دوازدهم به اتمام برسد.

وی همچنین گفت: اگرچه به دلیل نوسانات قیمتی اخیر، چالش‌هایی داشته‌ایم؛ اما با کمک سازمان برنامه و بودجه و صدور بخشنامه‌های مربوطه در زمینه قیمت‌ها، بخش زیادی از مشکلات را حل کرده‌ایم و اجازه توقف طرح را نداریم.

الهیار در پاسخ به این پرسش که از زمان برجام تاکنون چه میزان خرید بین المللی انجام شده است؟ گفت: در این بازه زمانی، تجهیزات بندری برای بندر شهید رجایی و تأسیسات لایروبی برای بندر شهید بهشتی چابهار خریداری کرده‌ایم.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی با تأکید بر اینکه وضعیت این سازمان از لحاظ تجهیزات بندری، وضعیت مناسبی است، تصریح کرد: این موقعیت به این دلیل است که در بخش نگهداری و تأمین تجهیزات، دقت لازم را به خرج داده‌ایم و در بخش تأمین قطعات یدکی نیز از آنجایی که عمدتاً از دانش داخلی استفاده کرده‌ایم، این تجهیزات به خوبی حفظ شده است.

وی در خصوص توسعه تجهیزات بندر شهید بهشتی گفت: از محل صندوق توسعه ملی، تجهیزات بندری، جرثقیل موبایل ساحلی برای جابجایی این تجهیزات و مَکنده غلات خریداری کرده‌ایم.

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: فاز نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار سال گذشته با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید و در حال انجام مطالعات فاز ۲ این طرح هستیم.

الهیار خاطرنشان کرد: معافیت بندر چابهار از تحریم‌ها، همه جنبه‌های زیرساختی و عملیاتی را شامل می‌شود؛ از همین رو، قراردادهای منعقد شده میان سازمان بنادر و تولیدکنندگان خارجی تجهیزات بندری در حال اجرا است.

منبع : پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *