بیشترین میزان بارگیری و حمل بار توسط شبکه ریلی در مجموع بنادر کشور مربوط به بندر شهید رجایی است اما با افتتاح خط ریلی چابهار تا دو سال دیگر، رقابت تنگاتنگی بین این دو بندر ایجاد خواهد شد.

ظرفیت حمل بار توسط شبکه ریلی از بنادر کشور با ایجاد مشوق‌ها و تکمیل خطوط ریلی منتهی به این مرزهای آبی رشد ۲۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، ایجاد معاونت ریلی در سازمان بنادر می‌تواند این ظرفیت را به شکلی انسجام‌یافته‌تر بالا ببرد اما در حال حاضر با اصلاح و کاهش تعرفه‌ها و افزایش معافیت انبارداری کانتینرهای حمل‌شده توسط ریل از ۵ به ۱۰ روز این ظرفیت افزایش یافته است.

معاونت فنی و زیربنایی راه‌آهن کشور ضمن اعلام این خبر، در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: با توجه به رقابت‌پذیر بودن زنجیره حمل‌ونقل، صرفه‌جویی در زمان و هزینه و نیز اتصال راه‌آهن به بنادر کشور ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است.

مازیار یزدانی تصریح کرد: در حال حاضر بندر امیرآباد، بندر امام خمینی، بندر شهید رجایی و بندر خرمشهر به شبکه ریلی متصل‌اند و بندر چابهار و بندر انزلی هم عملا به شبکه ریلی وصل نیستند.

یزدانی ادامه داد: این دو پروژه در دست ساخت هستند و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور متولی ساخت آنها است.

معاون زیربنایی راه‌آهن توضیح داد: بندر چابهار و بندر انزلی تا دو سال دیگر به شبکه ریلی متصل خواهند شد و بندر نوشهر، بندر انزلی و بندر چاسک که جزوی از پروژه بم-جاسک است، به خطوط ریلی سراسری متصل نیستند.

یزدانی بیشترین میزان بارگیری و حمل در مجموع بنادر کشور را مربوط به بندر شهید رجایی عنوان کرد و افزود: با این حال، وقتی که چابهار به شبکه ریلی وصل شود رقابت تنگاتنگی را با بندر شهید رجایی خواهد داشت.

این مقام مسئول، تکمیل پروژه‌های ریلی در دست ساخت را منوط به تزریق مالی دولت دانست و گفت: انجام پروژه چابهار-زاهدان نیز در اختیار دولت است اما درخواست تامین مالی از طریق فاینانس نیز داده شده است.

یزدانی اضافه کرد: اساساً تخصیص بودجه به این پروژه‌ها بستگی بالایی به تمکن دولت دارد.

منبع : پایگاه خبری ریل نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *